Göra rätt för sig

Jag gillar inte planka.nu. Tycker att dom är naiva, svart&vittseende idealister. Hur kan man på fullaste allvar tro att man kan göra något billigare och bättre genom att inte betala för det? Ja, SL-kort är jävligt dyra, men det är mat, husrum och kläder också. Med deras logik borde det alltså vara helt okej att gå in på Hemköp pch plocka på sig vad man vill och bara promenera ut genom dörren. "Alltså, mat och att kunna äta är faktiskt typ en mänsklig rättighet, så... öh... jag borde inte behöva betala för det."
Det är ju bara helt galet! Att gratis kollektivtrafik på något sätt skulle vara en självklarhet som alla har rätt till. Det finns folk i Kina som dör för att dom kämpar för rätten att få säga vad dom tycker och det jämför du med att du inte får åka buss gratis?

Bensin konstar, underhåll kostar, att sanera spyor efter en fredag kostar, att köra tåg och bussar kostar, att dom ska gå i tid kostar och att dom ska se helt okej ut kostar pengar. Inget är gratis. Om inte du betalar för det så måste någon annan göra det, ofta mer. Det är enkel matematik: Om 75% betalar för något som 100% använder så lär det inte ske några betydande förbättringar. Även om du inte betalar för din resa så kostar du pengar. Tåget drar lite mer el med dig på, du sliter på sätet, du använder golvet. Om du bara hade vett att inse att barnsliga ideal inte imponerar på företag. Och sluta göra mitt månadskort så jävla dyrt. Jag är fattig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0